Hatar/Älskar.

image60

Ibland hatar jag New York, ibland blir jag väldigt irriterad av den staden. Ibland älskar jag New York, ibland faller alla irriterade ting med staden mig i smaken.


  • Människor. - Det finns människor precis överallt. Jag försöker att gå, röra på mig, jag försöker gå framåt men jag lyckas inte. Det är folkmassor ÖVERALLT. Ibland tycker jag att det är irriterande, jag går där med min stora påse som väger ton eftersom jag inte håller hårt i mina pengar längre. Jag handlar mycket, jag har fått en dålig vana. Jag kollar på prislappen EFTER jag har köpt varan och då inser jag hur mycket pengar jag har lagt på en egentligen onödig sak. Så där går jag, men en stor kasse och det är folk överallt. Jag kommer inte förbi, jag går ut i gatan och försöker komma förbi. Men ibland tycker jag om folkmassor, det är helt enkelt New York, det ska vara folk ÖVERALLT. Det är lite skrämmande också, det är så många människor och jag vet att det inte finns en enda chans att jag ska stöta på någon jag känner. Det är läskigt tycker jag, så många människor och jag känner inte en enda av dem. Men det är också positivt, jag behöver inte stanna och prata med någon som jag egentligen inte tycker om. Om jag stöter på någon som jag känner måste jag stanna och prata lite, jag måste vara trevlig. Vad är det för mening med att vara trevlig mot någon som man inte tycker om? Ibland älskar jag New York's folkmassor.

  • Tutande bilar. - Varenda människa som kör en bil har ena handen på ratten för att styra och den andra handen har de placerade på tutan. Alla bilar tutar i New York. De tutar på andra bilar som har stannat mitt i vägen för dem, ofta är det en gul taxibil som stannar mitt i gatan för att släppa av en passagerare. De tutar på gående som tror att de ska hinna över gatan innan bilarna får grönt. De tutar på galna gående som bara går. De tutar på varandra för att de anser att alla andra som kör bil är totala idioter. Ibland tutar de utan anledning, tycker jag i alla fall. Men ibland tycker jag om tutande bilar, ibland ställer jag mig och tittar på de tutande gula taxibilarna och då ler jag. Jag ler och försöker inse att jag verkligen är i New York.

  • Människor med bjällror. - Ärligt talat, jag har inte hittat något positivt med de människorna. Totalt onödigt. De står med sina bjällror och skriker att det snart är jul och sedan vill de ha pengar. Inte en enda människa lägger i pengar i deras röda hink. Alla springer förbi utan att ens titta på dem. Jag får huvudvärk av deras jäkla (ursäkta) bjällror. Jag hatar dem, det är ingen som tänker ge dem pengar. Totalt onödigt. Det måste vara ett tråkigt jobb, stå där på en gata och skrika sig hes. Ha en bjällra i handen och få träningsvärk efter allt skakande. Få andningsproblem eftersom de andas in avgaser, de fryser eftersom det är kallt att bara stå där på samma ställe. Totalt onödigt.

  • Mat-stånd. - Jag känner lukten på mils avstånd. (Okej, jag överdrev, men det gör alla människor). Jag kollar framför mig och jag ser rök, jag tänker: "Nej inte ett till!" Jag försöker komma förbi så fort som möjligt eftersom lukten gör mig spyfärdig, röken svider i mina ögon och jag vill inte att hela mitt hår ska lukta illa när jag kommer hem. Den ena tjejen som jag var med inne i stan sa att det skulle vara olagligt att ha ett sådant matstånd i Tyskland. Sedan när jag började tänka efter skulle det nog vara det i Sverige med. De kan inte hantera matvarorna korrekt och de tillagar maten på plats, jag vill inte veta hur mycket smuts det finns på den maten. Jag ska aldrig äta något från ett sådant matstånd. Jag tänker mest på alla avgaser. (Börjar jag bli naiv?) Jag ser inte något positivt med denna punkt. I början var det positivt med dem, något som jag såg i filmer/serier existerar verkligen. Nu tycker jag bara att de luktar äckligt.

  • Sopor. - Eftersom staden är byggd på det viset som den är finns det inga gränder. Det är byggnader precis överallt och runt om dem är det trottoarer. Vilket innebär att alla affärer och restauranger inte har en bakgård eller en gränd att ställa sin sopor i. De ställer dem mitt på trottoaren. Det som är positivt med det är att de ställer ut dem sent, vilket innebär att människor inte störs av dem.

  • Hemlösa. - De skriker högt att de vill ha pengar. Bara en dollar så de kan köpa sig en korv. Deras klädsel är ohygglig, deras skor är trasiga och i början tyckte jag synd om dem. Det gjorde ont i mig när jag såg dem. Men jag måste erkänna att jag har blivit en kall människa, jag har blivit som alla andra. Jag springer förbi lika fort som alla andra stressade människor och jag bryr mig inte längre. Jag rycker inte ens på axlarna, jag bara går förbi. Jag hatar det, jag hatar mig själv för att ha blivit som alla andra.

  • Gratis inslagning av presenter. - Mycket positivt, klart att jag stannar mitt i gatan för att få mina julklappar inslagna. Jag står i vägen för alla andra som försöker gå förbi och jag slipper köpa tejp och presentpapper. Mycket bra ide New York, gratis presentinslagning med fint papper.

Igår var jag inne i New York. Jag var jätte trött när jag kom hem, som vanligt. Staden är ett bra sömnpiller. Vi var inne på Macy's och jag fann ett hörn med Kosta Boda. Jag blev helt till mig som jag så fint brukar säga, jag fick tuppjuck. Jag tog fram kameran och började ta kort, på Kosta Boda grejer. Jag tog kort på skylten, jag tog kort på glaset. Jag tog kort helt enkelt, jag är verkligen inte som alla andra. Alla tittade på mig, men jag brydde mig inte, jag ville ta kort så jag tog kort.


Vi sprang ner i underjorden och åkte med tunnelbanan till Rockefeller center. Vi skulle titta på granen, det var fullt med folk där. När jag väl kom ut ur folkmassan var det hästbajs på gatan. Alla gick runt det, men jag är inte som alla andra, jag ställde mig mitt i det för att ta kort på granen. Vem bryr sig om hästbajs? Det var inte mycket hästbajs och det var nertrampat i gatan så även om människor skulle gå på det skulle de inte få något på skorna. Alla tittade på mig, men ärligt talat, att stå på hästbajs dör man inte av. Man kan tvätta skorna när man kommer hem om man vill det.


Ibland hatar jag New York och ibland älskar jag New York.
    
 


Kommentarer
Postat av: Saina

New York och London.
Dom påminner om varandra STARKT. Denna jäkla hysteri. Och nu är det jul också. Maila din New York adress till mig förresten.

2007-12-10 @ 18:01:26
Postat av: sabina den bättre!..=)

ha nu borde du vara stolt över mig! jag orkade läsa hela texten! insåg inte att jag gjort det förän jag kom på att jag läst alla stycken..!

2007-12-11 @ 10:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0