Övervakad?

image57
Idag öppnade jag ett fönster i mitt rum för första gången. Jag tackade i tysthet min morbror hemma i Sverige, han har nämligen samma typ av knepiga persienner i sina barns rum som jag numera har i mitt rum. Eftersom jag har varit barnvakt åt dem många gånger så har jag fått lära mig hur de fungerar. Jag blev lite stolt över mig själv när jag kunde rulla upp persiennen och öppna fönstret utan att ta sönder någonting. Allt är annorlunda här, jag minns när vi precis hade landat och kommit förbi de där knepiga gubbarna som ville se ALLA våra papper, då var det dags för ett toalettbesök. När jag och en annan svensk tjej väl hittade toaletten stod vi framför den ett bra tag och funderade på hur fasen man gjorde för att spola. Vi försökte och försökte men nej, ingen knapp som vi tryckte på hade den funktionen vi sökte efter. Tillbaka till mitt öppna fönster, min hostmamma knackade på min dörr när barnen hade vaknat och frågade om mitt fönster var öppet. Jag svarade att ja det var det och sedan frågade hon om jag visste att jag inte fick öppna fönstret på kvällen för då var larmet aktiverat. Det visste jag och jag tittande frågande på henne. Jag frågade om det var aktiverat nu för på henne verkade det som om jag hade gjort något fel men hon svarade nej på den frågan. Efter jag hade vädrat ut mitt rum stängde jag fönstret och började fundera på hur hon kunde veta att det var öppet. Jag har haft tanken innan, att jag är övervakad, att de har kameror i huset.


Min hostmamma sa åt mig på mötet som alla au pairer har efter två veckor att hon skulle vilja se att jag gjorde mer saker med barnen. Hon ville att jag skulle lära dem saker, låta dem rita, läsa böcker för dem och sådana saker. Sedan började jag fundera på hur hon visste att jag inte redan gjorde det, hon är aldrig med oss så hur kan hon veta vad jag gör och inte gör med dem. Hon är hela tiden uppe på övervåningen och vad hon gör där, det har jag ingen aning om. Sedan slog det mig, de kanske har en kamera i rummet och det hon gör hela dagarna är att sitta framför tv:n och bevaka mig utan att jag vet om det. Och idag slog det mig, tänk om de har en kamera i mitt rum? Tänk om de har en kamera i vardagsrummet och en i källaren där jag brukar leka med pojkarna? Tänk om mammans dagar gå ut på att sitta framför sin tv och titta på mig och barnen.
Tänk om jag är övervakad?   

Kommentarer
Postat av: Annika

Hej!!
Jag skulle kunna tänka mig att dom har kamera i huset du sa ju tidigare att det
var vanligt i Usa med det.
Men det är väl bara att vara som vanligt och låssas att det "regnar"
Kram från Mamma

2007-12-03 @ 14:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0