Gårdagen.

image150
Ett tomt word dokument, en tom vit sida.

Tårar i ögonen, en rinnande näsa och ett irriterande humör. En pajsejen som inte vill som jag vill en tv med en ny box med massa kanaler. Ett nytt internet system.

Lyckan var total, många kanaler, möjlighet att spela in program och en fungerande Rasmus. Allt som återstår är ett tomt word dokument, en tom vit sida. Ingen tv med en massa nya kanaler, ingen fungerande Rasmus med internet. Ett tomt word dokument är allt jag har att erbjuda, en tom vit sida. Och givetvis ett jäkligt humör.


Radion är på, den fungerar faktiskt. Jag väntar på en låt som jag har nynnat på ett bra tag, jag brukar lyssna på den låten, ofta dessutom, jag brukar gå in på youtube och lyssna på den men vet ni vad, man behöver internet till det!


Jag skrämde mig själv idag, jag har ingen tv och inget internet och jag fick panik, jag blev riktigt panikslagen. Det skrämde mig, är jag så beroende av dessa saker? Dessa saker som man kunde leva utan när man var liten. När jag insåg att jag inte kunde komma ut på internet fick jag panik och tänkte: "Ja, men jag har ju i alla fall tv:n." När jag insåg att inte heller den fungerande blev jag ännu mer panikslagen och utbrast: "Jaha! Vad fan ska jag göra idag då?!" Jag hämtade telefonen och ringde pappa, jag vet inte varför egentligen. Jag antar att jag fortfarande har samma tänkesättet som jag hade när jag var liten. "MIN pappa kan allt!" Jag trodde väl att han skulle lyckas klura ut varför inte min tv fungerade trots att han befinner sig i Sverige och det landet har inte alls samma tv-system som detta land. Jag vet ärligt talat inte varför jag trodde att han skulle kunna lösa mina problem för dagen. Ja, jag har nog barnatänkandet kvar, "MIN pappa kan allt!" Någon gång borde jag väl växa upp och inse att ingen människa kan allt.


Ja, jag skrämde mig själv, jag fick panik pga. att jag inte hade dessa två saker. Jag blev helt panikslagen. Usch vad hemskt egentligen. Lite fantasi måste man väl äga. Fantasi, fantasi som i låten "Fantasi" men freestyle som jag och Tobbe låg och lyssnade på i husvagnen för jag vet inte hur många år sedan. Vi trodde att det var någon utanför som spelade jätte högt eftersom vi hörde musiken så lågt. Mamma kom och blev förvånad över att vi fortfarande var vakna. Vi lyssnade ju på musik, klart att vi var vakna! Hon tittade på oss och utbrast: "Musik? Vadå för musik?" Vi sa åt henne att vara tyst och sedan hörde hon den och vi frågade om hon inte hörde den utomhus. "Nej" svarade hon och vi undrade alla vart den kom ifrån eftersom vi hörde den så lågt och det faktum att mamma inte kunde höra den hos husvagnsgrannen var väldigt konstigt. Mamma gick och Tobbe och jag lämnades åter till musiken, en Gyllene Tider låt kom och vi älskar den gruppen. Vi låg och sjöng med och sedan blev jag fast besluten att ta reda på vart fasen musiken kom ifrån, jag ställde mig upp i sängen och följde ljudet. Jag insåg att radion var på inne i husvagnen på världens lägsta volym någonsin. Inte undra på att mamma inte kunde höra musiken inne hos grannen.


Fantasi som i att sysselsätta sig själv, att kunna komma på något att göra utan att ha någon där vid sin sida. Att kunna leka med en docka och låtsas att det är ett riktigt barn. Att ha fantasi, tvillingarna äger inte mycket fantasi och det lilla som de har tar föräldrarna död på. I veckan satt pojkarna och åt frukost, de hade en leksak i sina händer, två figurer från ett barnprogram. R utbrast: "Bina! Big Bird eating breakfast!" Jag öppnade min mun för att spela med men det hann jag inte förrän min hostmamma sa: "Ja, men det är ju bara på låtsas, de äter det inte på riktigt, eller hur? Det är bara på låtsas pojkar." Jag blev arg när hon sa det, hon tar död på den lilla gnutta fantasi barnen faktiskt har.


Fantasi som i filmen "Finding Neverland." Jag älskar den filmen, tråden mellan fantasivärlden och verkligheten är så tunn. Fantasi som i att kunna klara sig själv utan tv och internet, fantasi som i att tänka, att tänka utanför lådan, att tänka utan gränser. Fantasi som i att göra någonting, att göra någonting av sin tid.  


Ett tomt word dokument, en tom vit sida. Det är inte så tomt längre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0